Matkailun internet-markkinointi Venäjälle

Matkailun internet-markkinointi Venäjälle keräsi lähes kaksikymmentä Vuokatin matkailun yrittäjää syventymään Venäjän sähköiseen markkinointiin. Asiantuntijana koulutuksessa oli Mika Tonder Mediatalo Toimelias Oy:stä. Koulutuksessa tutustuttiin ensin venäläiseen matkailijaan internetin käyttäjänä ja missä kanavissa heidät löytää internetissä.

Suosituimmat verkkosivut Venäjällä elokuussa 2013

Suosituimmat verkkosivut Venäjällä elokuussa 2013

Internet Venäjällä on pääsääntöisesti venäjänkielistä. Ilman venäjän kielen taitoa tai venäjänkielistä partneria markkinointi noissa kanavissa on haastavaa, jopa kyseenalaista. Hakukonepalvelut (Yandex, Google.ru ja Mail.ru) toimivat teknisesti samoilla periaatteilla kuin länsimaiset vastineet, mutta verkkonäkyvyyden kasvattaminen ei englannin kielellä onnistu.

Venäläinen käyttäytyy verkossa eri tavoin kuin suomalainen. Sosiaalisuus on oleellinen osa kulttuuria, joten yhteisöpalvelut (VKontakte, Odnoklassniki, LiveJournal, FB) ovat tärkeässä roolissa. Ystävien ja kavereiden suosituksiin luotetaan. Yhteisösivuilla käydään usein värikästäkin keskustelua. Heinäkuussa suosituimpia yhteisösivuja Venäjällä olivat vKontakte (vk.com) ja Odnoklassniki.

Suosituimmat sosiaalisen median palvelut Venäjällä

Suosituimmat sosiaalisen median palvelut Venäjällä

Viihteellisyys on näkyvää venäläisessä internetissä. Kuvat ja videot ovat tärkeitä. Blogi-kirjoituksissa ei ole paljoa tekstiä, mutta sen sijaan lukuisia kuvia. Oleellista on se, mitä julkaisu saa aikaan – keskustelua ja kommunikointia. Venäläinen viettää eniten aikaa Odnoklassniki-palvelussa – keskimäärin lähes 6 tuntia kuukaudessa.

Venäläisessä sosiaalisessa mediassa keskimäärin vietetty aika

Venäläisessä sosiaalisessa mediassa keskimäärin vietetty aika

Internet-markkinoinnin prosessin pohjalta tutustuttiin esimerkein siihen, miten ja missä vaiheessa eri kanavia voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Päivän päätteeksi käsiteltiin vielä venäläistä verkkokauppaa ja sen maksutapoja. Tänä päivänä venäläiselle kuluttajalle on tarjolla useita maksutapoja, mutta haasteena onkin, kuinka kotiuttaa rahat matkailuyrittäjälle Suomeen. Ainoastaan tunnetuimmat luottokortit mahdollistavat suoran tilityksen Suomeen. PayPal-tyyppiset Yandex Money tai vastaavat palvelut mahdollistavat verkkomaksamisen, mutta ilman rahanvälityspartneria raha ei liiku rajan yli.

Koulutusmateriaali tässä Vuokatti22082013

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s