Ostamisen helppoutta verkosta

Kuluttajien ostotavat ovat muuttuneet sähköisen tiedonvälityksen myötä. 15 vuotta sitten kuluttaja asteli matkatoimistoon joko ostamaan suoraan lomamatkan tai hakemaan matkaesitteitä. Tänä päivänä hän vierailee lukuisilla verkkosivustoilla, hyödyntää verkosta löytyviä tuote- ja palveluvertailuja ja katselee kavereiden lomakuvia eri kohteista. JOS kuluttaja astelee myymälään, hän on jo suurelta osin  päättänyt, mitä ostaa.

Lomapakettien ja matkojen ostaminen on suurelta osin siirtynyt verkkoon. Keski-Euroopassa ja Iso-Britanniassa tehdyn verkko-ostobarometrin tulokset todistavat tätä (affilinet). Kolme viidestä kuluttajasta ostaa lomapaketteja suoraan verkossa. Enää joka viides ostaa matkatoimiston kautta. Mielenkiintoista on mobiili-laitteilla tehtävien varausten määrä: noin joka kuudes kuluttaja käyttää mobiili-laitetta matkan varaamiseen. Y-ikäpolven joukossa lähes joka viides tekee varauksia mobiilista käsin.

Mikä vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen eniten? Barometrin mukaan kuluttaja vierailee 22 verkkosivulla ennen varauksen tekemistä. Päätöksentekoon vaikuttavat eniten hyvin paketoidut tuotteet ja tarjoukset, joita on helppo ostaa. Toiseksi eniten vaikuttavat valokuvat. Myös kavereiden suosituksilla on vaikutusta.

Mielenkiintoisinta on statistiikka siitä, mitä online-varaajat tekevät matkansa jälkeen. Heistä kaksi viidestä kirjoittaa arvionsa hotellista, oheispalveluista tai ravintoloista. Kolme viidestä jakaa matkalla ottamiaan valokuvia ja yli puolet ’käy tykkäämässä’ matkaan liittyvää Facebook-sivua. Puolet online-varaajista jakaa yksityiskohtia matkastaan jo matkan aikana sekä palattuaan kotiin.

AfterTravel

Näin siis Keski-Euroopassa. Sama ilmiö yleistyy myös täällä, joten mitä tästä voisi oppia Suomessa?

Yrityksen verkkosivujen tulee auttaa kuluttajaa tiedonhakuvaiheessa. Selkeä sivuston rakenne, kuvat ja kuvaus palveluista. Linkitykset verkkosivun ja yrityksen muiden sivujen välillä pitävät käyttäjän pidempään yrityksen sivuilla.

Barometrin mukaan tärkein valintakriteeri oli kuitenkin helposti ostettavat palvelut. Tässä on vielä pitkä sarka kuljettavana tuotteiden paketoinnissa ja hinnoittelussa ennen kuin ostaminen on yhtä helppoa kuin amazon.com–kirjakaupassa tai Applen sovelluskaupassa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s