Vinkkejä matkabloggaajilta

Tunne kohderyhmäsi ja asiakkaasi. Matkailualan yrittäjillä on hyvin erilaisia asiakkaita, joita ei tavoiteta samanlaisella strategialla. Sähköisessä viestinnässä on tunnettava kohderyhmä ja asiakkaat. Missä sosiaalisen median yhteisössä tavoitat kohderyhmäsi parhaiten? Mihin aikaan viikosta tai vuorokaudesta on otollisinta viestinnälle?

Kanadalaiset matkabloggaajat Dalene ja Peter Heck vierailivat Kainuussa helmikuun puolenvälin tienoilla. Heidän bloggaaja-seminaarissa esittämistä ajatuksista virisi vinkkejä.

Miksi blogi on tehokas viestintäväline? Blogi on tehokas työkalu viestiä tietystä aihepiiristä syvemmin kiinnostuneille ihmisille. Useissa kulttuureissa henkilökohtainen viestintä koetaan luotettavammaksi kuin virallisemmalta taholta tapahtuva markkinointi. Markkinoinnin kannalta oleellista on blogin löydettävyys verkossa. Riittävän usein tapahtuvat julkaisut parantavat blogin löydettävyyttä hauissa – tuore sisältö on Googlen mielestä parempaa. Myös jakaminen Google+ kautta parantaa näkyvyyttä.

Facebook on tuttu useimmille suomalaisille. Yritysten kannalta Facebookissa julkaisemisen pitäisi olla blogia aktiivisempaa. Julkaisujen ei tarvitse olla pituudeltaan verrattavissa blogi-julkaisuun, vaan 2-3 rivin (noin 200 merkkiä) julkaisu riittää. Visuaalinen sisältö – kuvat ja videot – kannustavat seuraajia jakamaan sitä eteenpäin. On parempi julkaista suuri valokuva ja liittää siihen linkki kuin pitkä tekstikuvaus. Julkaisuja Facebookissa voi ajoittaa pidemmälle jaksolle eteenpäin. Ajoituksien tulisi osua seuraajien aktiivisuuteen.

Twitter on suosituimpia sosiaalisen median yhteisöjä kansainvälisesti. Se on kasvattamassa suosiotaan myös Suomessa. Facebookiin verrattuna Twitter on enemmän reaaliaikainen. Twitter –viestiin (tviittiin) odotetaan usein pikaista vastausta. Twitter on myös enemmän toimistotyöaikojen mukaan elävä media, joten yrityksen kohderyhmä saattaa olla otollisin viesteille tuohon aikaan. Toinen oleellinen ero Facebookiin on viestien julkisuus. Julkisuuden avulla Twitterissä on mahdollisuus löytää täysin uusia seurattavia, jotka saattavat kiinnostua yrityksestäsi.

Uudehkona sosiaalisen median työkaluna Pinterest on kasvattamassa suosiotaan myös Suomessa. Pinterestin ajatus perustuu valokuviin, joita käyttäjät voivat kerätä tauluilleen (pinnata, nastoittaa tauluun). Pinterest on erityisen suosittu suunnittelijoiden (muoti, mainos- ja markkinointi) joukossa. Käyttäjistä noin 70% on naisia. Näkisin Pinterestin soveltuvan matkailualan markkinointiin, varsinkin luontomatkailussa valokuvilla on merkittävä markkinointiviesti. Aktiviteettimatkailun saralla ratsastuksen ja hevosvaellusten kohderyhmiä voisi hyvin kosiskella Pinterestin kautta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s