Matkailumarkkinointia älypuhelinsovelluksen avulla: Laplication

Nykyisille älypuhelimille on saatavilla huikea määrä erilaisia sovelluksia. Applen sovelluskaupan Matkailu-kategoriassa on ladatuimpina seuraavia ilmaisia sovelluksia:

  • Helsinki Airport
  • Junat kartalla
  • Hotels.com
  • Tripadvisor

Liikenteen seuraamiseen, lentokenttäpalvelujen käyttämiseen, majoitus- ja ravintolapalvelujen löytämiseen, arviointiin ja varaamiseen liittyvät sovellukset ovat suosituimpia. Näissä on siis matkailijan kannalta tietty hyötynäkökulma.

Toisenlaista näkökulmaa tarjoaa tuore Lappiin liittyvä mobiilisovellus Laplication. Kyseessä on myös yksi ensimmäisistä suomalaisista matkakohdetta markkinoivista sovelluksista (ellei peräti ensimmäinen). Jäljempänä sovelluksen testikäyttöä ja kommentointia.

Laplication ei ole sovellusmuotoon puettu opaskirjanen tai esite, vaan Lapilla brändätty valokuvaus- ja Augmented reality -sovellus. Idea rakentuu vahvasti revontulien ja muiden luonnonilmiöiden varaan.

Laplication-sovellus esittelyssä

Sovelluksen tärkeimmät toiminnot on esitelty alla olevassa kuvasarjassa:

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Sovellusten asentamisesta

Älypuhelinsovellukset ladataan ja asennetaan puhelimiin vaivattomasti sovelluskauppojen (esim Applen App Store) kautta.

Sovelluskaupoista saa maksullisia ja ilmaisia sovelluksia. Markkinointia edistävät sovellukset ovat monesti maksuttomia, mutta eivät aina. Esimerkiksi Lonely Planetin oppaat ovat maksullisia. Maksuttomuus madaltaa tietysti kynnystä asentaa sovellus puhelimeen. Joissain tapauksissa on mahdollistaa ostaa maksullisia lisäominaisuuksia ilmaiseksi asennetun sovelluksen sisältä.

Sovelluksen julkaisuvaiheessa tarvitaan sen markkinointia, jotta saadaan lataukset käyntiin. Jos sovellus nousee ladatuimpien listoilla kärkisijoille, tuo tämä edelleen lisää latauksia sille. Positiiviset arviot ja kommentit sovelluksesta lisäävät myös latausten määriä. Sovelluksen esittelytekstit ja esikatselukuvat tulee olla laadukkaita.

Sovellukset voidaan ladata puhelimeen ennen matkaa tai matkan aikana. Matkailijat tiedostavat dataliikenteen kustannukset, joten voi olettaa, että he lataisivat sovellukset ennen matkaa. Matkakohteissa tulisi olla tarjolla wifi-verkkoyhteyksiä myös tätä tarkoitusta varten. Esimerkiksi Applen kaupassa yli 50 megatavun kokoisia sovelluksia ei voi ladata muuten kuin wifi-yhteyden yli.

Sovellukset kannattaa rakentaa sellaisiksi, että ne käyttävät hyvin maltillisesti tai eivät ollenkaan datayhteyttä – tämä säästää käyttäjän suurilta puhelinlaskuilta. Tämä kannattaa tuoda esille sovelluksen esittelyteksteissä yms. materiaaleissa.

Kommentit Laplication-sovelluksesta: tiedostokoko on suuri ja lataus kestää kauan myös wifi-yhteydellä. Pitäisi saada matkailijoiden puhelimiin ennen matkaa. Sovelluksen esittely kaupassa on hyvää tasoa. Sovellus on myös maksuton.

Laplication-sovelluksen toiminnot

Sovellukseen on rakennettu useita eri toimintoja, joilla matkailija voi kokea Lappi-aiheisen elämyksen tai saada tietoa Lapista matkakohteena.

Revontulet. Osoittamalla puhelimella taivaalle (tai muuten ylös) saa virtuaaliset revontulet näkyviin. Näytöllä on myös etäisyys ja suunta Lappiin. Näistä voi ottaa valokuvan. Sovellus käyttää puhelimen kameraa, sijaintia ja asentoa.

Valokuvien muokkaus. Matkailija voi muokata ottamiaan valokuvia erilaisilla Lappi-aiheisilla suodattimilla (muuttavat esim. valokuvan värimaailmaa) ja lisäämällä kuvaan objekteja (tonttulakit, logot, yms.) Kuvat voi jakaa esimerkiksi Facebookin ja sähköpostin välityksellä.

Video- ja tekstimateriaalit. Sovellukseen on sisällytetty Youtube-mainosvideo Lapista, vuodenaikojen esittely sekä matkakohteiden esittely. Sovellus linkittää Only In Lapland -sivustolle.

Kommentit: Luonnonilmiöt, vuodenajat ja joulu teemoittavat sovelluksen toimintoja. Parhaiten toimii valokuvien muokkaus. Matkailijat ottavat valokuvia kohteesta ja jakavat niitä ystäviensä kanssa (vrt. postikortit). Sovellus ei pakota käyttäjiä rekisteröitymään millään tavoin, mikä on heidän kannaltaan hyvä. Pyritään herättämään mielikuvia, ei niinkään myymään.

Lopuksi

Miten tällaisen sovelluksen toimivuutta voisi mitata markkinoinnin kannalta? Mieleen tulevat ainakin seuraavat mittarit:

  • Sovelluksen latausmäärät
  • Kuvien jakamiseen käytetyn Facebook-sovelluksen käyttäjämäärä
  • Otettujen, muokattujen ja jaettujen kuvien määrä
  • Sovelluksen kautta tuleva liikenne Onlyinlapland.com -sivustolle ja siellä tapahtuva konversio

Ei ole tätä kirjoitettaessa tietoa, saako sovelluksen kehittäjä jotain tarkempaa tietoa sovelluksen lataajista. Myös valokuvia jakavan Laplication Facebook-sovelluksen antamista käyttäjätiedoista ei ole tietoa. Tuottaako sovellus siis kontakteja, joille voisi kohdistaa muuta markkinointia?

Jos Lapilla on tällainen sovellus, minkälainen voisi olla Kainuun tai Pohjois-Pohjanmaan sovellus? Revontulia näkyy myös näillä korkeuksilla.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s