Matkailutuotteet verkossa -seminaari 23.2.2010

Kajaanin ammattikorkeakoulun TUTKA-hanke (Matkailupalvelujen tuotekehitys ja tuotteistaminen Kainuussa) järjesti matkailualan toimijoille suunnatun seminaarin, jossa pääteemoina olivat sosiaalinen media ja Internet-markkinointi.

Seminaarin avasi Helena Aaltonen Kainuun maakunta -kuntayhtymästä. Puhujina olivat Harto Pönkä (Innowise Oy) ja Ilkka Kauppinen (Kodja Consulting). Yritysten edustajia, opettajia ja opiskelijoita oli varsin mukavasti paikalla.

Joitain muistiinpanoja kyseisestä seminaarista:

  • Kainuun matkailutuotteet näkyvät jo melko hyvin netissä ja osin ne ovat myös ostettavissa online.
  • ”Asiakkaamme eivät halua käyttää online-varausta, joten on epätodennäköistä että he innostuisivat myöskään sosiaalisesta mediasta.”
  • Sosiaalinen media on prosessi ja paikka
  • Etene askel kerrallaan ja muutamaan palveluun keskittyen aluksi
  • 1/19/80 -sääntö
  • Sosiaalisen median sisällöt vaikuttavat hakutuloksiin, hyvässä ja pahassa
  • Foorumeilla mainostaminen feikkitunnuksilla on laitonta
  • Fanit ja heidän käännyttämisensä ostajiksi – vuorovaikutus ja aktivointi
  • Prosessit ja tuotteet kuntoon ennen sosiaaliseen mediaan osallistumista
  • Affiliate-markkinointi
  • Pelit, esim. Kainuussa Tarinakartta tekeillä
  • Ei fanien määrä, vaan ketä he ovat: esim. Sallan osalta moni faneista on kunnan entinen tai nykyinen asukas
  • Ymmärrä sosiaalisen median verkostomaisuus – ei pelkkä sisältökanava
  • Huomioi myös osallistamisen mahdollisuudet, ei pelkkää markkinointia ja myyntiä
  • Kainuu näkyy huonosti Facebookissa – pitäisi ehkä tarkastella matkailualueittain Vuokatti, Wild Taiga, Oulujärvi, Ukkohalla-Paljakka, Kajaani
  • Videot vahva väline
  • Suosittelupalvelujen hyödyntäminen
  • Twitter, vaikka suomalaisia käyttäjiä vielä onkin aika vähän
  • Sisältöjen käytettävyys mash-upeissa

Matkakohteen faneissa voi tosiaan olla myös paikallisia asukkaita ja entisiä asukkaita, jotka tietysti vierailevat kotipaikkakunnallaan. Eiväthän he tietenkään parhaita mahdollisia maksavia asiakkaita ole. Faniyhteisö voi olla kyllä aktiivinen ja puhua hyvin positiiviseen sävyyn kohteesta ja tällä tavoin houkutella uusia kävijöitä.

Jos matkakohteen kaikki yritykset lähtevät kilvan sosiaaliseen mediaan ja internet-markkinointiin, niin miten mahtaa käydä kohteen brändin?

Jos aiheeseen liittyvää osaamista saadaan yrityksiin siirrettyä, niin jäljelle jää vielä resurssiongelma: kuka tai ketkä käytännössä hoitavat ”sosiaalisen median paikkaa ja prosessia”. Ulkoistaminen voi olla ongelmallista ja vaatii ulkoiselta palveluntarjoajalta hyvää asiakasyritystensä tuntemusta ja luottamuksellista kumppanuutta.

Pitäisikö matkakohteissa olla jonkinlainen yhteinen resurssi tätä varten, joka hyvin tuntisi alueen ja toimijat sekä osaisi toimia luontevasti näissä sosiaalisen median verkostoissa?

Kiitokset puhujille mielenkiintoisista esityksistä ja TUTKA-hankkeen Anulle, Annelle ja Katille järjestelyistä! Toivottavasti yritysten edustajat saivat ideoita, joita viedä eteenpäin.

Advertisements

One thought on “Matkailutuotteet verkossa -seminaari 23.2.2010

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s