Tämän vuoden EuroCHRIE-konferenssin teemana oli “from services to experiences”, mukana oli hyvin laaja valikoima erilaisia akateemisia presentaatioita ja keynote-esityksiä. Itse valikoin joukosta sellaisia esityksiä, joissa oli jonkinlainen “sähköinen ulottuvuus” mukana. Tämä kirjoitus toimii ikäänkuin muistiinpanona konferenssissa esille tulleista asioista. Tarkempi tutustuminen artikkeleihin suositeltavaa niiden ilmestyttyä.
Kokaz K & Murphy HC: Service operations management tools and technology in hotels – developing a benchmarking tool
- Prosessien optimointi hotelliympäristössä: prosessit yleensä heikosti dokumentoituja
- Käytössä oleva teknologia: varausjärjestelmät ja PMS, näitäkin käytetään aliteholla
- Webtyökalu, jolla voidaan benchmarkata (sis. opetusmateriaalia optimointitekniikoista)
Murphy HC & Cho CC: The impact of front desk IT system on the quality of the guest experience in the context of Korean luxury business hotels
- Henkilöstön IT-osaaminen
- Tiedonsiirto eri järjestelmien välillä – asiakkaan tunnistettavuus
- Yksityisyyskysymykset
Vrana VG & Zafiropoulus KV: Hyperlink analysis of travel blogs: the case of Travelpod.com
- Matkailublogi-palvelun blogien analysointi sosiaalisena verkostona (Social Network Analysis)
- Tässä tapauksessa oli hyvin “löyhä” verkosto
- Mikä on blogien asema erilaisiin suosittelupalveluihin verrattuna?
Zopiatis: The Scarabeo Experiment: incorporating web 2.0 technologies in a hospitality establishment
- Asiakkaat mukaan ravintolan ja sen tapahtumien määrittelyyn
- Varaukset, liput, musiikkitoiveet, tunnelmat, jne.
- Ensin Facebookissa, nyt viety pidemmälle
- Miten toimisi hotelliympäristössä?
Jensen JF: Communicating cultural heritages through games and experience-based products
- ARG, augmented/alternate reality games
- Peliympäristönä todellisuus – esim. vanha teollisuusrakennus
- Viihde, markkinointi, oppiminen
- DACMAN ja DACMAN2
- Vuorovaikutteinen aarteenetsintä
Lim WM: Competitive pressures influencing independent hoteliers adoption of internet technology
- Informational, transactional, promotional
- Paineet asiakkaiden ja kilpailijoiden suunnasta
- Kustannukset
- Implikaatiot järjestelmätoimittajille
- Sisällöntuotanto?
- Maaportaalien asema, esim. Suomi ja Britannia